Statistika
Rok | Knihovní fond | Počet obyvatel | Čtenáři celkem | Čtenáři do 15 let | Návštěvy | Výpůjčky |
---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 6915 | 1101 | 87 | 62 | 632 | 2751 |
2001 | 7046 | 1095 | 85 | 62 | 731 | 2985 |
2002 | 7158 | 1108 | 92 | 67 | 634 | 2851 |
2003 | 7222 | 1121 | 78 | 56 | 419 | 1758 |
2004 | 7321 | 1126 | 79 | 472 | 2014 | |
2005 | 7422 | 1100 | 97 | 830 | 3199 | |
2006 | 7767 | 1103 | 90 | 88 | 762 | 3654 |
2007 | 7915 | 1100 | 87 | 57 | 742 | 3452 |
2008 | 8115 | 1110 | 89 | 61 | 781 | 3543 |
2009 | 8354 | 1119 | 84 | 42 | 1043 | 3823 |
2010 | 8149 | 1122 | 87 | 43 | 955 | 3326 |
2011 | 8342 | 1124 | 81 | 31 | 909 | 4349 |
2012 | 8496 | 1127 | 92 | 64 | 868 | 4947 |
2013 | 6536 | 1107 | 103 | 52 | 464 | 1157 |
2014 | 6557 | 1090 | 123 | 61 | 2027 | 3233 |
2015 | 6579 | 1087 | 224 | 62 | 2706 | 2937 |
2016 | 6778 | 1085 | 112 | 48 | 2887 | 1724 |
2017 | 6500 | 1084 | 152 | 58 | 1880 |
Standardy pro dobrou knihovnu
Ministerstvo kultury ČR novelizovalo v listopadu 2011 metodický pokyn k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými obcemi. Všechna kritéria mají sice povahu doporučení, ale jejich dosažení garantuje dobré podmínky pro poskytování služeb uživatelům. Základní kritéria jsou diferencována podle počtu obyvatel obce. Standardy vymezují i klíčové činnosti vztahující se k informacím, gramotnosti, vzdělávání a kultuře: vytváření a posilování čtenářských návyků od raného dětství; podpora samostatného sebevzdělávání i všech stupňů školského vzdělávání; poskytování příležitosti pro osobní tvůrčí rozvoj; povzbuzování imaginace a kreativity dětí a mládeže; podpora uvědomělého přístupu ke kulturnímu dědictví a k hodnotám umění a pokroku vědy; zajišťování přístupu ke všem kulturním formám prezentace reprodukčního umění; podpora dialogu mezi kulturami a kulturní rozmanitosti; podpora tradice lidové slovesnosti; zpřístupňování všech druhů obecních informací; poskytování informačních služeb místním podnikům, sdružením a zájmovým skupinám; podpora rozvoje informační a počítačové gramotnosti; podpora a podíl na všech akcích a programech zabývajících se odstraňováním negramotnosti, resp. – je-li to třeba – podněcování takových aktivit.
Vrbice se týká kategorie 1001 - 3000 obyvatel.
- Provozní doba - 15 až 23 hodin/týdně (celostátní průměr = 11)
- Tvorba knihovního fondu a informačních zdrojů (na 1 obyv.) - 30 až 45 Kč (průměr = 26), 10% roční obnovy knihovního fondu ve volném výběru novými přírůstky, nejméně 75 % knihovních jednotek ve volném výběru
- Umístění knihovny - doporučuje se umístění knihovny v centru nebo v blízkosti centra obce.
- Plocha určená pro uživatele - v obci nad 1000 obyvatel má mít k dispozici nejméně 60m²
- Studijní místa pro uživatele - 9 až 10 míst (celostátní průměr = 9)
- Přístup k Internetu a informačním technologiím - 2 až 3 (celostátní průměr = 2)
- Webová prezentace - webová prezentace má vlastní doménu na internetu nebo využívá domény svého provozovatele. Skládá se ze souboru digitálních dokumentů obsahujících základní informace o knihovně a zprostředkujících elektronické služby knihovny (např. elektronický katalog, licencované i vlastní databáze, online výpůjční služby, online informační služby)
- Elektronický katalog knihovny (OPAC) na internetu - knihovny působící v obcích s počtem obyvatel vyšším než 500 nabízí elektronický katalog knihovny, který může veřejnost využívat prostřednictvím dálkového přístupu. Jde o databázi bibliografických záznamů knihovního fondu knihovny v elektronické formě. Knihovna nabízí on-line katalog na internetu prostřednictvím svých webových stránek. Návštěvník ho může využít k vyhledávání informací přímo v knihovně nebo kdekoliv mimo knihovnu a v kteroukoliv dobu, je k dispozici 24 hodin, sedm dnů v týdnu
- Pracovníci knihovny a jejich vzdělávání - dalšímu odbornému vzdělávání je ročně na 1 pracovníka věnováno minimálně 48 pracovních hodin.
- Měření spokojenosti uživatelů knihovny - indikátor spokojenosti uživatelů knihovny starších 15 let: Více než 90 % uživatelů hodnotí služby knihovny jako dobré nebo velmi dobré. Škála pro hodnocení spokojenosti s knihovnickými službami: velmi dobré, dobré, přiměřené, špatné, velmi špatné. Indikátor spokojenosti uživatelů knihovny do 15 let: Více než 75 % dětí a mládeže hodnotí služby knihovny stupněm dobré. Škála pro hodnocení spokojenosti s knihovnickými službami: dobré, přiměřené, špatné. Spokojenost uživatelů se zjišťuje pravidelně každých 5 let pomocí standardizovaného dotazníku (ankety). Hodnocení knihovnických služeb se provádí u uživatelů nad 15 let a u uživatelů do 15 let. Provozovatelé knihoven průběžně sledují a monitorují výkony knihoven pomocí měření spokojenosti uživatelů pro potřeby řízení a financování knihovny. Cílem měření je poskytnout spolehlivé údaje o tom, jak uživatelé posuzují knihovnické služby.
A jak si tedy vedeme?
Provozní doba knihovny je 11,5 hodin týdně. Plocha knihovny je 90 m². Nově přestěhovaná knihovna je v centru obce. Studijních míst je pro uživatele celkem 20 a přístup na Internet je možný na třech počítačích. Naše knihovna má webovou prezentaci s vlastní doménou http://knihovna.vrbice.cz/, tvorbu a údržbu provádí knihovnice, webová prezentace zahrnuje základní informace o knihovně, on-line katalog (OPAC) s odkazem na Souborný katalog ČR aj. Knihovnice se dalšímu vzdělávání věnuje v doporučeném rozsahu 48 hodin ročně (školení, porady). Anketa o spokojenosti uživatelů probíhá pravidelně v průběhu roku. Knihovna nesplňuje 10% obnovu knihovního fondu ročně.